I "branschen" är det ett omtalat fenomen att Hemtex lyckats "kampanja" bort sitt varumärke totalt. De har kört så hårt på 1/2 priset och diverse reor senaste åren så att folk i princip avhåller sig från att handla saker till ordinarie pris. De har därigenom, lite raljant, blivit ett utmärkt exempel på hur man kör sitt varumärke i botten. Behöver väl knappast påpeka att Hemtex inte går något vidare...
Tyvärr så har konjukturen och folks ovilja att spendera oss ur den ekonomiska situationen framkallat ett sådant beteende hos otaliga kedjor. Man rear i långa perioder, bruttovinster går i botten mm och läget försämras ytterligare i en nedåtgående spiral.
Hos oss känns det som om det är mycket långt framskridet och jag bävar faktiskt lite för den kommande tiden. Jag tror på att agera offensivt, konsekvent och kraftfullt när marknaden sviktar. Vi gör tvärtom. Det känns inte helt okej.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar